Nieuws oktober 2019

okt 31, 2019
|
Ingezonden door: super
|
Categorie: Actualiteiten

De auto is nog steeds een fiscale melkkoe.

De auto is nog steeds een fiscale melkkoe.

U heeft het ongetwijfeld in de landelijke dagbladen gelezen, de auto is en blijft een fiscale melkkoe. Door de invoering van de nieuwe C02-meetmethode (de WLTP-methode) zal de staatskas in komende jaren honderden miljoenen extra worden gespekt met hogere BPM-opbrengsten. U weet wel, dat is die belasting op personenauto’s die ervoor zorgt dat die auto’s in Nederland veel duurder zijn dan in de onze omringende landen. Maar de staatssecretaris heeft in 2018 de toezegging gedaan dat de BPM-opbrengst door de nieuwe meetmethode macro gezien niet mag toenemen. Hoe zit dat nu?

Zoals het een goed politicus betaamt ga je (voor vervelende gevolgen van iets dat je hebt geregeld) op zoek naar iemand anders om die daarvan de schuld te geven. Zo ook nu. De staatssecretaris heeft het gerenommeerde TNO de opdracht gegeven te onderzoeken of het inderdaad zo is dat de BPM-opbrengst zal toenemen door de invoering van de WLTP. Na lang studeren komt TNO met het verlossende oordeel: nee, er is geen één op één verband te leggen tussen de stijging van de BPM-opbrengst en de invoering van de WLTP. Deze conclusie is voor de staatssecretaris de vrijbrief om zijn handen in spreekwoordelijke onschuld te wassen.

Maar laten we eens naar de motivering van TNO lijken. Die is werkelijk geniaal! Kort weergegeven: nieuwe auto’s zijn veel zuiniger en stoten minder CO2 uit, maar er is een stijgende tendens naar zwaardere auto’s en die stoten meer CO2 uit. Bovendien worden er meer auto’s verkocht en dus is het logische dat de BPM-opbrengst toeneemt. Ofwel: per saldo is er geen één op één verband te leggen tussen de invoering van de WLTP en de stijging van de BPM.

Dit is natuurlijk een politiek ingegeven conclusie van TNO en gewoon om de hete brei heen draaien. Wat men had moeten doen is de CO2-uitstoot voor een auto bepalen aan hand van de voormalige meetmethode (de NEDC-methode) en die vergelijken met de CO2-uitstoot bepaalt volgens de WLTP-methode. Maar de uitkomst van deze vergelijking is op voorhand bekend. De nieuwe meetmethode is veel nauwkeuriger en veel minder manipuleerbaar dan de oude methode. Dus wordt er een hogere CO2-uitstoot gemeten én dus zal de BPM-opbrengst stijgen. En dit is wel degelijk een gevolg van de invoering van de nieuwe meetmethode.

Wij horen u denken…maar het dieselschandaal dan? Ligt de oorzaak van een en ander ook niet bij de automobielindustrie? Natuurlijk! Maar het is met name de politieke draaikonterij van de staatssecretaris van financiën die ons tegen de borst stuit. En dat moesten we even kwijt.

 

Geplaatst op 31 oktober 2019